tisdag 12 augusti 2008

idag har jag jobbat med dom gammla sakerna på hemmet, var ganska lungt idag men lite till och från blir det fart på dom. jobba från 14-20 så det var inte så länge. när jag kom hem blev det att äta lite av ninnis kyckling gryta hon hade gjort med koskos. den var inte så dålig väldigt gott bra jobbat ninni :D

nu på kvällen så var vi ute och gick med hunden och när vi var nästan vid dören fick jag syn på en padda som hoppa runt på gatan. så hör jag en bit bort ett högt ljud ett tungt surande som en helikopter typ. jag går över och ska kolla vad det är med paddan i min hand och får syn på noshörnigsbagge. efter att jag peta lite på den så ser jag att den är ganska trött och rör sig inte så mycket jag fick den att gå över på min hand efter ett tag, och det var nog det mäst känslo laddade saken jag har gjort den här sommaren (för er som inte vet så tycker jag om kryp och reptiler väldigt mycket)

här ska ni få lite fakta om djuret:

Är en 25-40 mm stor Bladhorning. Tämligen Allmän i Juni-Juli. Hanen har ett horn på huvudet och halsköld. Honan saknar horn. Både Skalbaggen och larven lever på multnande växtdelar i komposthögar, drivbänkar, sågspån.Utvecklingen från larv till skalbagge tar 4-5 år. Larverna är fingertjocka stora vita.

denna bilden är tagen i köket i svärdsjö.

det är lite som hände idag.

ha det så länge muffin :D


Inga kommentarer: